Träningstips för dig med högt BMI - Saker du bör tänka på

  • 2017-02-24
Träningstips för dig med högt BMI - Saker du bör tänka på

Att komma igång med träningen är en hög tröskel för de flesta, men kanske ännu svårare om man är överviktig. Då kan tröskeln kännas oöverstiglig. Det underlättar om man bestämmer sig för att skynda långsamt och sätta upp rimliga mål. Full fart på gymmet är inte rätt metod att starta med när man är otränad och överviktig. Det är dömt att misslyckas. Börja istället med att bestämma dig för att promenera 30 minuter varje dag. Gå i en takt som känns bra för dig och öka takten när du känner att orken finns. Kom ihåg att lite är bättre än inget!

När man är överviktigt är det viktigt att lägga så lite belastning som möjligt på lederna. Därför är just promenader ett bra sätt att komma igång. En annan bra och skön träningsform är simning. Vattnet ger ett naturligt motstånd och lederna belastas inte. Cykling är också bra för lederna och nu när våren är på ingång är det läge att ta fram cykeln och börja cykla till jobbet istället för att ta bussen. Vad du än väljer att göra, är du på rätt väg mot ett sundare liv Ha inte bråttom, det kommer att ge resultat på sikt.

Vad bör man undvika?

Eftersom det är viktigt att inte belasta lederna är löpning direkt olämpligt att starta med om man är överviktig. Löpning är påfrestande för knäleden, varje gång man sätter i foten belastas leden med din kroppsvikt gånger tre. Vänta också med all form av högintensiv träning och tung styrketräning, då det kan bli för tufft för hjärtat.

Kondition och styrka i samspel

Försök kombinera konditionsträning med lätt styrketräning. Effekten av konditionsträning blir, förutom god kondition, ett starkare hjärta och ökad förbränning. Styrketräningen ökar också förbränningen, samtidigt som det ger dig starkare muskler och en tajtare kropp.

Du behöver inte besöka ett gym för styrketräning, det mesta kan du göra hemma utan redskap. Armhävningar stående på knäna, knäböj lite försiktigt mot en vägg, res och sätt dig på en stol upprepade gånger, stå på alla fyra och lyft ena armen och ena benet diagonalt, situps och mycket mer. Använd fantasin. Google är fullt av tips med enkla övningar för nybörjare.

Dela

Comment function is not open