Kom i form till midsommar med enkla knep som verkligen funkar

  • 2017-02-17
Kom i form till midsommar med enkla knep som verkligen funkar

Nu börjar det märkas att vi går mot ljusare och varmare tider. När dagarna blir varmare och längre ökar energin i kroppen, därför är våren en bra tid för livsstilsförändringar. Du kanske kan tycka att det är långt till midsommar och varför ska man inte vara i form redan till påsk eller 1 maj? Jo, för att lyckas med en livsstilsförändring är långt perspektiv en av hemligheterna! Därför siktar vi in oss på midsommar och beach 2017.

Ät långsammare!

För att äta lagom mängd är det viktigt att kroppen hänger med i mättnadsprocessen. Tugga noga och kasta inte i dig maten. Fokusera på känslan, det gör det lättare att veta var gränsen går mellan när du faktiskt är mätt, eller fortsätter äta för att det bara är gott.

Prioritera rätt på tallriken

Ett hett tips för dig som vill minska på midjemåttet är att prioritera proteinkällan (fisk, fågel, kött, ägg, keso m.m.) och minska på kolhydratsintaget efter lunch. Ersätt pasta, ris, potatis och bröd med quinoa och mättande grönsaker som broccoli, blomkål, spenat, morötter och baljväxter som t.ex. sojabönor.

Lägg upp på mindre tallrik 

De flesta människor har problem med att bedöma hur mycket man bör äta. Som barn har man blivit uppfostrad med att äta tills det tar slut på tallriken och ofta gör man det. Ett enkelt knep att komma till rätta med det är att helt enkelt lägga upp maten på en mindre tallrik. Det får plats mindre mat och det blir lättare att sätta gränser.

Fokusera på riktig mat

Okynnesätandet är allt det småätande vi gör utan att det egentligen bidrar till en måltid eller mellanmål. Börja med att värdera det du stoppar i munnen och gör aktiva val. Ställ dig frågan om detta är vad du bör äta just nu? Finns det inte ett bättre alternativ?  

Rör på dig mer än vad du brukar

Många av oss rör alldeles för lite på sig. Att röra lite mer på sig behöver inte vara så komplicerat. Börja enkelt och fundera hur du kan röra på dig i vardagen. Kanske kan du cykla till jobbet, gå i trappor istället för att ta hissen, eller ta en extra lång promenad med hunden. När du tränar produceras samma tillfredställande hormoner som du får av sötsaker. Du blir helt enkelt glad och nöjd av att röra på dig. Att träna regelbundet kan underlätta avsevärt för att hålla en bättre diet.

Använd måltidsersättning

Ibland blir det mycket att förändra på en gång och då är måltidsersättning ett bra alternativ. Måltidsersättningar är bevisat effektiva och flera studier visar att de ger en större viktminskning både efter 3, 6 och 12 månader samt är en effektiv metod för att bibehålla viktnedgången, jämfört med traditionell lågenergikost med vanlig mat. Att komma in i nya kost- och matvanor är en utmanande process och då är måltidsersättningen ett bra och enkelt alternativ för att säkerställa rätt kaloriintag. 

Dela

Comment function is not open