Så lyckas du med uppsatta mål under 2017

  • 2017-01-28
Så lyckas du med uppsatta mål under 2017

Visst är det lätt att stå där vid 12-slaget på nyårsafton och högtidligt lova sig själv och alla andra en massa förändringar inför det nya året. Det är desto svårare att realisera alla goda föresatser när vardagen gör sig påmind och allt rullar på i de gamla vanorna. Hur gör man då - för att hålla sitt löfte? 

Till att börja med ska man inte avge löften för att tillfredsställa andra, utan för att man själv känner sig motiverad till en förändring. Motivation är den absolut största drivkraften! Oavsett vad löftet består av. Finns motivationen där, är man på god väg. Sen gäller det att sätta upp realistiska krav på sig själv och bena ut vad man har för mål, men framför allt sätta ut mindre delmål för att vägen mot målet inte ska kännas oöverstiglig.
Kanske har ditt nyårslöfte varit att 2017 ska vara året då du tar hand om dig själv och börjar träna? Grattis till ett bra beslut! Vi har några små, enkla tips för att hjälpa dig på traven, så din nya livsstil håller även efter januari. 

Sätt upp konkreta mål!

Felet många gör är att sätta upp allt för diffusa mål. Det räcker inte att säga till sig själv ”jag ska börja träna”. Man måste bestämma sig för exempelvis vilken sorts träning, samt när, var och hur ofta. Konkretisera målen, skapa tydliga delmål på vägen. Ett bra sätt är att tänka att träningen är som vilken annan aktivitet som helst man har i sin kalender. Bestäm dig för vilken/vilka dagar som passar dig att träna och boka på förhand in träningstiderna i almanackan, precis som du gör med läkartider, frissan och andra tider du behöver passa. Då försvinner inte den tiden till något annat, den är reserverad för enbart dig. Kom ihåg, den tiden är precis lika viktig som exempelvis läkartiden och frissan!

Gå inte ut för hårt!

En vanlig orsak att träningen rinner ut i sanden är att man gått ut för hårt. Att tro att man ska träna fem dagar i veckan när man aldrig tränat förut, är dömt att misslyckas. Gå hellre ut lugnt och öka successivt efter hand som du känner att du börjar tycka det är roligt. 

Ett projekt i taget!

Om du bestämt dig för att både börja träna och lägga om kosten så gör det inte samtidigt! Ta ett projekt i taget. Börja med träningen, så kan du fundera över kosten när träningen blivit en naturlig del av din vardag. Kroppen kommer själv att signalera och bli sugen på bra näringsrik mat när den kommer i form av träningen.

Var realist!

Träning ska vara roligt! Tänk realistiskt på hur mycket tid du har att lägga på din träning. Det är lätt att överarbeta från början och då blir träningen en belastning istället för avkoppling. Tänk också på att resultatet du vill ha av din träning tar tid att uppnå. Så ge inte upp när du inte märker någon skillnad direkt, att börja träna är ingen quick-fix.

Skapa delmål! 

Gör det tydligt för dig själv genom att skapa delmål. Bestäm dig till exempel för att börja med en gång i veckan första månaden för att komma igång utan att det känns övermäktigt. Månad två kan du öka till två pass i veckan och tredje månaden kanske lägga till en annan aktivitet, till exempel en rask promenad i veckan. Omväxling förnöjer, så försök hitta de träningsformer som passar just dig. Det viktiga är att du gör det tydligt för dig själv vad du ska göra och när. 

Ge inte upp!

Det är inte hela världen om du missat ett pass eller två. Det betyder inte att allt jobb du lagt ner innan är förgäves, eller att det inte är lönt att fortsätta. Bakslag drabbar oss alla och det är bara att ta nya tag. Kanske det går lättare om du har hjälp av en personlig tränare som kan hjälpa dig att hitta en träningsform som passar just dig och peppa dig när det tar emot. Det viktigaste är att komma ihåg att förändringar inte sker över en natt. Det tar tid och kräver en del arbete. Men det är ingen omöjlighet och det kommer att kännas bra i både kropp och själ när man lyckats uppnå sitt mål och sina delmål på vägen. 

Lycka till!

Dela

Comment function is not open