Dags för en nystart?

  • 2019-03-11
Dags för en nystart?

Efter ett långt vinteruppehåll med kyla, hosta och allmän hängighet, ställer jag mig idag frågan, HUR ska jag komma igång igen med min träning? Om du precis som jag känt dig lite vilse och vill “komma igång med något” men inte riktigt vet hur så delar jag gärna med mig av mina bästa tips. Hoppas att de hjälper dig en bit på vägen!


1. Det är viktigare att börja med NÅGOT, du måste inte hitta rätt på en gång. Du kan blanda fritt och du kan lära dig mycket av att testa dig fram tills du hittar det som är “din grej”.
 
2. Du måste inte hålla dig till en träningstyp - det finns flera fördelar med att variera sig lite. Om din huvudsakliga “sport” är explosiv skadar det inte att ibland träna uthållighet - och vissa sporter kräver mer balans än andra - men att öva upp sin balans är alltid fördelaktigt i längden!
 
3. Oavsett vad du väljer - sätt upp ett mål med din träning. Och här gäller det att tänka SMART. Du har nämligen större chans att uppnå ditt mål om det är Specifikt, Mätbart, Accepterat,  (något du verkligen vill), Realistiskt och Tidsbestämt (gärna först ett långsiktigt mål, och därefter mindre delmål). Läs gärna mer om SMARTA mål här>>
 
4. När du har skrivit upp ett mål med din träning - specificera gärna även VARFÖR detta är ditt mål? Ju mer specifik du kan vara här desto lättare kan du återkomma till dessa tankar för att öka motivationen ifall det kommer en period när det känns motigt.
 
5. Sätt av tid för din träning och var realistisk från början med hur mycket tid du vill lägga i veckan, välj en modell som håller i längden och ta fram ett upplägg som passar just dig.
 
6. Mät dina framgångar och fira alla små vinster på vägen mot ditt mål!
Jag har personligen lovat mig själv en liten present, (som inte är en bakelse), som jag kommer att införskaffa så snart jag är halvvägs där...
 
7. Berätta för andra om din resa. Tillsammans kan vi peppa varandra!
 
Efter att du har läst denna texten vill jag att du har tre punkter nedskrivna!
Och då syftar jag på MÅL, VARFÖR och TIDSPLAN
 
Har du skrivit klart? Är du redo att läsa mina tre punkter?

MÅL Jag vill på sikt gå ner 6 kg och bli starkare i rygg/mage samt i armarna för att därmed uppnå en bättre jämvikt mellan över och underkropp.

VARFÖR? Jag vet att jag mår psykiskt bättre när jag tränar regelbundet! Jag vill vara lättare när jag springer för att minska belastning på knän och leder. Och jag vill blir starkare för att kunna träna klättring, inte bara inomhus utan också utomhus vilket ofta kräver lite mer.

TIDSPLAN/HUR Jag lovar mig själv att träna minst två 30-min pass i veckan, (en helg en vardag), samt att gå promenader de dagar jag inte tränar. Mitt dagliga mål är 10 000 steps vilket jag får hjälp med av min pulsklocka. De flesta passen kommer innebära cykling, löpning eller simning, men med avslutande övningar för att även stärka överkroppen.
 
SLUTLIGEN
Jag är nöjd om jag går ner 6 kg till slutet av året och för enkelhetens skull är mitt mål att gå ner minst 6 hg per månad. På så vis räknar jag med att ha uppnått mitt mål senast om 10 månader.
 
Wow - redan nu känns alla mina mål närmare än tidigare!
Hoppas att jag kunnat peppa någon med denna lilla text. Och ja, oavsett har jag själv kommit lite längre genom att tvinga mig själv från att gå från vag till konkret!
 
// Emma, Prenet Praktikant

 

Dela

Comment function is not open