Fastlagsbulle, semla eller hetvägg?

  • 2019-03-01
Fastlagsbulle, semla eller hetvägg?

Semlan, som ibland även kallas hetvägg är från början ett ljust och lite sött vetebröd fyllt med grädde och mandelmassa med florsocker på. Det är alltså den så kallade “original smaken” Men för några år sedan började varianterna dyka upp. Du kanske har hört om semmelwrapen, semmeldonuten, nutellasemlan eller prinsessemlan? Själv har jag varken testat wienersemlan eller nachosemlan, (vad är det ens?),  men det ska erkännas att jag har en svaghet för semla med chokladgrädde. Där jag bor finns en semla med Gin och Tonic smak men den har jag inte heller vågat mig på.

Kanske för att, tja, det finns ju en gräns för hur många semlor man kan äta per år tyvärr. Det blir lite svårt att testa alla i samma takt som de dyker upp! Jag älskar semlor. Men kalorimässigt motsvarar en semla ungefär en måltid. För att verkligen kunna njuta av semlan nu när det är semmeltider föreslår jag därför ett rejält träningspass och varför inte en extra lång vårpromenad. Man vill ju kunna njuta med gott samvete!

Här kommer några exempel på vad jag menar.

En “normalstor” semla innehåller ca fyra till fem hundra kalorier beroende på storlek, sockerhalt (mandelmassa) och grädde. För mig personligen behöver jag äta ca 1500 kcal per dag för att gå ner i vikt, även om jag kan äta ca 2000 kcal en dag utan att gå upp i vikt. (som referens är jag en ganska genomsnittlig meddellång 30+ kvinna med fem, sex kilon extra)

Den dagen jag äter en semla är det med andra ord en fjärdedel av mitt energiintag den dagen.

Så här mycket träning motsvarar ungefär energiupptaget ifrån en semla.

Observera att detta är ungefärliga värden, det vill säga, de kan variera beroende på vem du är, din dagsform, längd, vikt osv. Idag finns många appar där du kan fylla i längd, vikt och ålder och få en mer personligt beräknad kaloriförbränningstabell som beräknar din förbränning under de aktiviteter du trivs med.

  Per timme  En semla (500)
Sitta och prata  100 ca 5h
En genomsnittlig promenad   150 ca 3h 20 min
Cykla (lugn) 300 ca 1h 40 min
Simma 300 ca 1h 40 min
En rask promenad 400 ca 1h 15 min
Jogga / Springa 600 ca 45 - 50 min
Intensiv cykling 650 ca 45 min
Springa upp och ned för trappor 750 ca 40 min


/Emma, praktikant

Dela

Comment function is not open