Hur SMART tänker du kring träningen?

Hur SMART tänker du kring träningen?

Tycker du det är svårt att komma igång med träningen? Eller tycker du det är svårt att hålla uppe motivationen? Det finns anledningar till att det kan kännas svårt att komma igång. Har du inte tränat på ett tag så är det en vana som du måste sätta av tid för. Och sätter du ribban för högt redan från början så sätter du krokben på dig själv. 

Om du utgår från vår modell som vi kallar SMART så hjälper det dig att lägga upp din träning så har du större möjligheter att faktiskt lyckas.

S- Successivt

Gå inte ut för hårt i början. Ta det successivt, och ta små steg som kommer att leda dig framåt. Sätt upp delmål som du kan nå, och njut av att kunna bocka av dem.

M - Mental inställning

Jobba med din mentala inställning. Ju längre bort du befinner dig från slutmålet ju viktigare är det att bryta ner träningen i delmål. Varje klarat delmål ger en bra mental känsla, vilket är viktigt för att du ska orka fortsätta och nå ditt slutmål. Varje delvinst stärker den mentala inställningen!

A - Almanacka

Ta fram almanackan och planera in din träning. Genom att du planerar in träningen så är det också lättare att se till att den blir av. Det kommer inte bara att hända av sig själv.

R - Roligt

Hitta träning som du tycker är rolig. Eller i alla fall träning som du inte hatar. Om du tycker att springa är det tråkigaste du vet, så försök hitta någon annan form av konditionsträning. 

T - Träna för livet

Träna för livet och livskvalitet, inte bara för t ex smalare midja. Genom att träna blir du starkare och friskare, eftersom träning boostar immunförsvaret. Träning gör också att du klarar stress bättre, och att du sover bättre.

Dela

Comment function is not open

Följ oss!