Gå ner i vikt utan att röra dig mer

Gå ner i vikt utan att röra dig mer

Motion är ett givet sätt att öka sin förbränning. Men det finns även andra sätt som egentligen inte kräver så mycket av dig. Det handlar mer om att du ska bestämma dig för ett nytt sätt att äta. För utan att det kräver någon större insats kan du reducera till kaloriintag med fler 100 kcal per dag om du gör rätt. Här presenterar vi några enkla knep som kan göra stor skillnad om man gör det på rätt sätt.

Våra tips för att gå ner i vikt

1. Ät mindre portioner oftare
Det är ett väldigt populärt begrepp att man ska äta var tredje timme. Genom att göra detta håller du blodsockret på rätt nivå vilket ökar dina förutsättningar för att gå ner i vikt. Forskare på universitetet i Nottingham har också sett att ämnesomsättningen får sig en boost mellan 2-3 timmar efter måltiden.

2. Tänk på att äta frukost
Om du äter på morgonen gör det också att ämnesomsättningen kommer igång direkt. Studier visar att du även kommer äta minst 100 mindre kalorier ­under hela dagen, än om du hoppat över frukost. Tänk bara på att välja ett nyttiga och fiberrika alternativ. T.ex. är vår Cappuccino BAS är också ett utmärkt alternativ.

3. Ät gärna lite extra protein
Vi bränner fler kalorier om vi äter ­proteiner framför stärkelse, socker och fett. Dessutom kommer du att känna dig mättare under längre tid. Fisk, fågel, ägg, nötter, frön och keso är bra proteinkällor.

4. Tugga maten länge
Om du hetsäter din mat är risken större att du äter för mycket. Forskare på Imperial College i London menar att snabbätning innebär att leptin inte frigörs, ett hormon som berättar för hjärnan när du har fått tillräckligt. Det tar 20 minuter för hjärnan att registrera att du är mätt, och en måltid varar i genomsnitt 10 minuter.

5. Satsa på stark mat
Enligt brittiska magasinet Womans Weekly visar studier att capsaicin, som finns i chilipeppar, kan hjälpa till att reducera blodfetterna.

6. Ta en kopp grönt te och stressa ner
Grönt te innehåller antioxidanter som ökar din ämnesomsättning och stimulerar frigörandet av lagrat fett i kroppen. Att stressa ner ökar också förutsättningarna för fettförbränning.

Dela

Comment function is not open

Följ oss!