Får du i dig tillräckligt med D-vitamin?

Får du i dig tillräckligt med D-vitamin?

Antalet svenskar som lider av D-vitaminbrist har ökat de senaste åren och det kanske inte är så konstigt eftersom det kan vara väldigt svårt att veta om man får i sig tillräckligt. Några tecken på att du behöver få i dig mer D-vitamin kan vara högt blodtryck, trötthet, dåligt humör, brist på energi, sämre uthållighet eller att du känner dig lite nere. Dock är det viktigt att poängtera att dessa tecken även kan bero på många andra faktorer.

Solen är vår störta källa till D-vitamin och eftersom vi bor i Sverige går det inte att förlita sig enbart på solens strålar. Med hjälp av rätt kost, rätt mängd sol när det finns möjlighet och eventuellt kosttillskott under vintermånaderna går det att få i sig tillräckligt mycket.

Johan Malm är docent i klinisk kemi vid Lunds universitet och läkare vid Labmedicin Skåne, och han menar att det är väldigt svårt att överdosera D-vitamin. Det är alltså ingenting att vara rädd för. Det finns kosttillskott som du kan äta om du känner att du vill öka ditt intag, men allra bäst är att äta kost rik på D-vitamin och att vara ute i solen när tillfälle ges. Ungefär en kvart om dagen om du har t-shirt och shorts på dig är fullt tillräckligt.

För dig som känner att du vill berika din kost med mer D-vitaminer när mörkret kommer smygande har vi skapat en liten lista med bra livsmedel!

Livsmedel som är rika på D-vitamin:

  • Fet fisk (sill, lax, makrill)
  • Ägg
  • Mjölk
  • Svamp

Om du vill testa kosttillskott rekommenderar vi att du besöker ett Apotek och rådfrågar dem kring vad du bör tänka  på och vilket tillskott som kan vara lämpligt.

Dela

Comment function is not open

Följ oss!