Gurkmeja i morgon-preneten ?

Gurkmeja i morgon-preneten ?

Gurkmeja är den gula kryddan som just nu är omåttligt populär tack vare sina hälsosamma egenskaper. Gurkmeja ingår i samma växtfamilj som ingefära och är flitigt använd i det indiska köket. Där har den också haft ett stort inslag inom ayurvedisk läkekonst med olika användningsområden. Även västerländska studier visar en rad positiva fördelar utan att man kan dra allt för stora slutsatser kring hur nyttigt det är. Livsmedelsverket uppmanar till rimligt intag på ca 1 msk/dag och påtalar att det är viktigt att den breda kosten består av ett varierat utbud. Är du osäker så gå in på Livsmedelsverket och läs mer om curcumin som är det aktiva ämnet.

Fyra hälsofördelar med gurkmeja

Stabilare blodsocker

Gurkmeja innehåller curcumin som i studier uppvisat egenskaper som främjar insulinkänslighet vilket innebär cellernas förmåga att reagera på närvaron av insulin genom att ta upp glukos från blodet.

Hämmar inflammationer

Curcumin kan även motverka inflammation eftersom det hindrar cellerna från att utsöndra molekyler, som i sin tur kan skapa inflammationer. Vissa hävdar att detta i förlängningen kan motverka kroniska sjukdomar.

Positivt för kolesterolet och dina kärl

Majoriteten av alla forskningsstudier på gurkmeja har gjorts på djur, men det finns också en del studier som gjorts på människor. Flera av studierna har visat att ett dagligt intag av gurkmeja kan sänka det skadliga kolesterolet, samt bidra till att förhindra åderförkalkning i dina kärl.

Förebygger hudproblem

Gurkmeja kan bleka ärr, motverka att huden åldras och öka hudens elasticitet. Den gula kryddan skyddar också huden från avgaser och kemikalier i luften.

TIPS!

Starta dagen med ett glas Golden Milk, en populär dryck innehållande många nyttigheter med en pasta gjord på bl a gurkmeja som du blandar med mjölk/mandelmjölk/kokosmjölk. Om du googlar finns det en uppsjö av alternativ på recept.

Det här receptet gillar vi: 

Golden paste

  • 2 msk färsk gurkmeja
  • 1 msk färsk ingefära
  • 1,5 dl vatten

Skala gurkmeja och ingefära och riv dem fint (alternativt kör dem i en mixer). Koka upp med vattnet och låt det sedan sjuda på svag värme tills det blir en pasta. Låt det svalna och lägg det sedan i burk som du förvarar i kylskåpet. Den håller sig i ca 1-2 veckor.

Golden milk

Värm 2 dl mjölk/mandelmjölk/kokosmjölk och rör ner 1 tsk av din Golden paste. Rör om. Tillsätt gärna 0.25 tsk nymald svartpeppar som ökar kroppens upptagning av gurkmejan. Du kan även tillsätta andra kryddor såsom kanel eller kardemumma. Vissa gillar att tillföra lite honung.

Du kan också tillsätta det i din Prenet på morgonen, genom att blanda Golden paste med t ex BAS Vanilj som ha en mild, neutral smak.

Dela

Comment function is not open

Följ oss!