Därför ska du äta mycket tomater

  • 2018-08-18
Därför ska du äta mycket tomater

Röda och solmogna tomater är en favorit hos många. Kanske främst för smaken, men mycket forskning visar på en rad olika hälsoeffekter också. Den röda färger på tomater kommer från en av våra mest kraftfulla antioxidanter – lykopen. Studier visar att det stärker vårt immunförsvar och skyddar huden mot solens farliga UV-strålar.

För att maximera hälsoeffekterna av lykopenet bör tomaten upphettas och gärna med en stänk olivolja då det förbättrar effekten. Blir du trött på tomater finns lykopen även i vattenmelon, grapefrukt och aprikoser, röd paprika, papaya, gojibär och nypon, men tomater innehåller mest!

Är du diabetiker kan tomater stabilisera blodsockret eftersom de innehåller krom. Tomater innehåller även folsyra och kalium som motverkar benskörhet. Studier från Stockholms Universitet visar också att tomater kan ha en positiv inverkan på fysisk stress vid träning, genom att kroppen slits inte lika mycket. Men det finns fler fördelar - tomater dessutom är rika på vitaminerna A, C, E och B6! En normalstor tomat innehåller ca 22 kcal, ca 1 gr protein, ca 5 gr kolhydrater och i princip inget fett. Tomater kan alltså vara ett väldigt nyttigt alternativ som mellanmål eller snacks.

Hälsofördelarna finns i princip i alla tomatprodukter i varierande grad. Exempel är soppor, juice, på burk och färska tomater. Ska du köpa färska tomater ska du välja de små med en djupare röd färg eftersom de ofta innehåller mer av det nyttiga lykopenet. Ekologiska tomater brukar också innehålla mer lykopen.

Till skillnad från många andra grönsaker behåller tomaten de flesta av sina nyttiga egenskaper även i konserverad form, till och med i ketchup! Det innebär att du kan dra nytta av tomatens hälsoeffekter året om, även vintertid när butikerna bara erbjuder trötta växthustomater, genom att använda krossad tomat eller tomatpuré från solmogna tomater. 

Dela

Comment function is not open