Planera midsommarmaten

  • 2018-06-17
Planera midsommarmaten

Midsommar är ännu en av de högtider när vi samlas och äter och dricker både mycket och gott. Allt som dukas fram på midsommarbordet är inte onyttigt. T ex är nypotatisen kalorisnålare än den vanliga potatisen eftersom den innehåller ungefär 80% vatten.

Men vill du gå ner i vikt, eller i alla fall inte gå upp, så är det bra med en plan. Och det hjälper också att veta vad maten innehåller för att få till en riktigt bra strategi. Här är våra tips på hur:

Lägg en bra grund...

Börja med sallad som både mättar bra och håller ditt blodsocker på en bra nivå. Då har du en bra grund för att inte äta för mycket av det andra, och du håller ditt sötsug i schack.

 … och välj aktivt

Vad är det du tycker om? Välj att äta det du verkligen gillar och välj bort det som du känner att du kan vara utan. Ät din mat långsamt och njut av den.

 Både lax, sill och räkor är nyttiga alternativ. Det du behöver se upp med är den inlagda sillen som ofta innehåller mycket socker och tillsatt fett. Att göra egna inläggningar ger dig kontroll över innehållet och smaken.

Jordgubbar innehåller många vitaminer och antioxidanter, och i år finns det gott om dem. Med mjölk blir de ett kalorisnålt alternativ som du kan njuta av utan dåligt samvete.
 

Så här många kalorier innehåller maten:

Inlagd senapssill i glasburk 100 gram innehåller 15 gram socker och 19 gram fett - 250 kcal
Nypotatis 100 gram innehåller mindre än 1 gram socker och mindre än 1 gram fett - 78 kcal
Gravad lax 100 gram - 180 kcal
Rökt lax 100 gram  - 200 kcal
Jordgubbar 100 gram - 45 kcal
Starköl 50 cl - 235 kcal
Snaps 5 cl 40-procentig sprit - 100 kcal
1 glas vitt vin - 107 kcal
1 glas rött vin - 110 kcal

 

Dela

Comment function is not open