Att planera för påsken

  • 2019-04-12
Att planera för påsken

Påsken är en av de många högtiderna när vi samlas kring god mat och dryck. För den som kämpar för att gå ner i vikt kan det vara prövande att stå emot allt gott. Inte minst påsken som även inkluderar extra mycket sötsaker. Vi har därför frågat Sabina, vår verksamhetsansvariga, som själv är mitt i en egen viktresa hur hennes tankar går.

Hur har du tänkt att göra nu i påsk?

Eftersom jag faktiskt har gått ner ett par kg sedan jag startade så vill jag inte riskera det genom att ge mig hän i den ätfest som högtiden innebär. Samtligt så vill jag inte tacka nej till allt. Så målet är att njuta med måtta, och att hålla den vikt jag har. Det är OK om jag inte går ner just nu, eftersom jag satt målet så.

Mer och mer inser jag att planering är A och O för att lyckas med min viktminskning. Men att veta det räcker inte. Jag måste också göra det.

Hur tänker du då?

Inför påsken har jag läst vad vi har skrivit för tips tidigare bland annat här och här. Jag har också googlat en del.

Vi är bortbjudna och kommer alltså inte själva att laga maten. Så jag kan inte styra vad som serveras, hur mycket socker det finns i den inlagda sillen etc. Det jag KAN styra är vad jag lägger på tallriken och stoppar i min mun.

Har du en plan?

Ja, jag har gjort en plan inför bjudningarna som ser ut så här:

- Inte komma hungrig/småhungrig

- Inte äta av försnacksen (när jag väl börjat så tar jag igen, och igen. Så nolltolerans här)

- Skippa alkoholen? Jag kommer att ta på mig att köra. Eftersom jag varken uppskattar eller dricker snaps, vilket min man gör så det känns OK för mig att avstå. Visst hade jag kunnat tänka mig ett glas öl eller vin, men jag har valt att inte dricka alls när jag kör. Men om jag inte dricker alkohol – vad ska jag dricka istället? Min plan är att jag dricker bubbelvatten och eventuellt ett glas alkoholfri cider (förutsatt att det inte innehåller för mycket socker).

- Efterrätt? Här planerar jag ta lite till kaffet. Eventuellt

- Godiset däremot! Det här blir svårt för en gottegris som mig! Alternativen är låta bli, ta lite, eller ta fritt… Att bara mula godis är kontraproduktivt. När jag varit duktig och följt alla de andra punkterna så ska jag hålla igen här. Kanske hoppar jag efterrätten och tar ett par bitar choklad till kaffet istället?

Alternativt så väljer jag ut 10 bitar godis och äter dem. Därefter håller jag mig på avstånd från godiset. Ser till att inte sitta inom armslängd från det, och skickar snabbt vidare till någon annan när det kommer nära.

Tror du det kommer att fungera?

Att planera är ju förjobbet, det är i skarpt läge som planer testas. Jag vet inte om jag tänkt rätt förrän efteråt. Förhoppningsvis kommer jag att kunna hålla mig till min plan. Annars så får jag revidera planen till nästa gång. Och då kommer den att fungera bättre.

Dela

Comment function is not open