Prenet blogg

    Arkiv


    Kategorier


    Taggar

    Anne tipsar om sunda matvanor

    Anne tipsar om sunda matvanor
    Svenska folkets måltidsvanor är under förändring. Fler och fler hoppar över någon av dagens huvudmåltider samtidigt som ”mellanmålet” blir ett allt mer populärt val. Synnerligen bland yngre människor som lever ensamma. För även om det kan kännas gammalmodigt är frukost, lunch och middag fortfarande basen för det vi äter och är ett bra sätt att få rutin på dagen.

    Mellanmål på gott och ont.

    När vi tillför mer energi än vi gör av med, går vikten upp. När vi gör av med mer energi än vi får i oss, då minskar vikten. Så arbetar man tungt och sportar intensivt, då kan mellanmål vara bra. Om man däremot har ett stillasittande jobb, behövs knappast ett mellanmål då förbränningen ofta går på sparlåga.

    När du äter spelar faktiskt roll

    Två exakt likadana maträtter mättar faktiskt olika, beroende på när du äter dem. De starkaste mättnadskänslorna får du på morgonen och de svagaste på kvällen. Det är därför vi så lätt äter för mycket på kvällstid. Kroppen är dessutom sämst på att ta emot och bearbeta kalorier på kvällen, det vi äter lagras lättare som fett. Våra insulin- och glukosvärden blir markant högre efter en måltid klockan 22, jämfört med efter samma måltid klockan 10 på förmiddagen. Kroppen är helt enkelt inte inställd på att äta och smälta stora mål sent. Enligt studier vid University of Minnesota har tiden betydelse. För äter du bara en måltid under ett dygn på 2 000 kcal till frukost kan du gå ner i vikt. Men äter du samma måltid på kvällen i stället, och inget mer resten av dygnet, går du troligen upp i vikt.

    Bra att tänka på!

    Aptiten kommer medans vi äter medan törsten släcks medan vi dricker. Många gånger luras vi av att äta något men egentligen räcker det med att släcka törsten med osötad dryck!

    Höstens mörker och kyla

    Vi blir hungrigare då det är kallt och mörkt ute och vår kroppstemperatur är låg.
    Kyla och mörker stimulerar lusten att äta fet och energirik mat. Värme och solljus ökar aptiten för vattenrik och kalorisnål mat. För när vi äter stiger värmeproduktionen i levern, och temperaturen höjs kring tarmar och magsäck, vilket ger mättnad. Blir vi varma i ett varmt klimat tolkar hjärnan det som att vi behöver mindre energi, och aptiten brukar minska. Människan har också en biologisk klocka som påverkas av ljus och mörker. När dagsljuset minskar på hösten varnas vi hormonellt för kommande matbrist, mörker signalerar köld och ont om mat. Halten av sömn­hormonet melatonin stiger. Vi blir lite slöare och sömnigare och samlar lättare på oss fett. Hormoner som stimulerar aptiten ökar.

    Tips för bättre matrutiner

    Skriv upp dina matvanor

    • När äter du? (klockslag)
    • Var äter du? (stående, vid datorn, i bilen, vid dukat bord)
    • äter du? (ensam, i sällskap, läser tidningen samtidigt? Hur många minuter tog måltiden?
    • Vad äter jag?
    • Varför äter jag? (hunger, sug, ledsen, arg, trött)
    • Det är inte bara vad du äter som har betydelse, utan också varför och i vilka situationer.

    Svårt att sova när du är hungrig? Tänk efter: Vad och när åt du senast? Är du verkligen hungrig? En förklaring kan vara hormonet orexin som frigörs vid hunger och bidrar till ökad vakenhet. Finns behovet av ett litet mellanmål på kvällen välj då något proteinrikt som en liten omelett, makrill, keso eller använd dig av en halv portion av Prenet BAS.

    Varför blir man mätt av Prenet BAS?

    Prenets koncept går delvis ut på att stegvis och långsiktigt ändra dina matvanor. Prenetmetoden tillhandahåller flera olika hjälpmedel för att underlätta förändringsarbetet. Ett omtyckt hjälpmedel är måltidsersättningen. Proteinet i kombination med de långsamma kolhydraterna (lågt glykemiskt index) ger en lång mättnadskänsla, en jämn blodsockernivå som gör att man känner sig behagligt mätt.

    Vill du ha fler tips?

    Kontakta gärna mig via email för tips, råd och stöd i din resa mot en lättare livsstil.

    Anne Hammare
    Viktrådgivare
    ann-d-e-taget@bredband.net

    Dela

    Posta en kommentar