Prenet blogg

    Arkiv


    Kategorier


    Taggar

    Hur (o)nyttigt är egentligen frukt?

    Hur (o)nyttigt är egentligen frukt?
    Frukt är populärt och med bra utbud i våra butiker kan vi njuta hela året. Men hur är näringsvärdet egentligen i frukt och kan det påverka en eventuell viktnedgång? Vi svarar på några vanliga frågor om frukt.

    Frukt innehåller sockerarten fruktos, men betyder det att frukt inte är nyttigt?

    Kost som är väldigt rik på fruktos är inte att rekommendera, då får vi i oss för mycket socker. Frukt har balanserat närningsinnnehåll, där fruktos bara är en liten del på några gram. Men socker i för stora mängder, oavsett sockerart har negativa effekter på kroppen. Men även om frukt är sött så får vi även i oss flertalet olika vitaminer, mineraler, fibrer, antioxidanter och vätska när vi äter det. Frukt har alltså helt klart fler fördelar än nackdelar så länge man äter det som en del i en balanserad kost. Värt att nämna är att sannolikheten för att du får i dig för mycket socker är större om du dricker juice än om du äter en frukt då mängden oftast blir mindre när du tuggar i dig.

    Socker kan påverka vår vikt, kan frukt då vara en orsak till viktuppgång?

    Erik Hulander, som är legitimerad dietist, menar att svaret på den frågan är nej. När det handlar om övervikt eller viktnedgång så är det centrala hur många kalorier man får i sig i relation till hur många man gör av med. Något som är individuellt för alla personer. Frukt är relativt energisnålt och Erik menar att det krävs så pass mycket frukt för att överkonsumera att man hade blivit mätt långt innan.

    Livsmedelsverket menar att vi i allmänhet äter för lite frukt. De rekommenderar att man äter 500 gram frukt och grönt om dagen och vi äter i genomsnitt 300 gram per dag och person. Hur mycket det är kan vara svårt att veta eftersom alla frukter förekommer i diverse former och storlekar, vi har därför gjort en lista du kan följa om du vill vara säker på att få i dig tillräckligt.


    1 glas fruktjuice till frukost
    1 frukt på förmiddagen
    1 grönsak till lunchen (tomat, riven morot, några broccolibuketter)
    1 frukt på eftermiddagen

    Grönsaker till middagen (en god sallad är både nyttig och livar upp maträtten)

    Ett bra tips är också att alltid ha frukt och grönt nära till hands. Köp hem goda frukter och ställ fram dem!

    Dela

    Posta en kommentar