Prenet blogg

    Arkiv


    Kategorier


    Taggar

    Klassiska myter om kost och träning som du bör känna till

    Klassiska myter om kost och träning som du bör känna till

    MYT 1: Genom att äta sent på kvällen går jag upp i vikt.

    Falskt! Detta stämmer inte. Du går alltså inte upp mer i vikt för att du äter kvällen. Det som är avgörande om du går upp eller ner i vikt är den totala kalorimängden du får i dig under 24 h. Däremot är det lättare för många att kontrollera sitt energiintag på kvällen om du har ätit bra och regelbundet under dagen. Sen är det också bra om man skiljer på om du är hungrig på kvällen eller bara ”sugen”.

    MYT 2: Lågintensiv träning ger mest förbrännning

    Detta påstående stämmer inte heller. Det som avgör hur mycket du förbränner är både intensiteten och hur länge du håller på med din träning. Högintensiv träning förbränner faktiskt mer än lågintensiv (förutsatt att man håller på lika länge med båda!)



    Att denna myt finns beror på att de flesta nybörjarmotionärer inte orkar hålla på med en högintensiv träningsform så länge som det krävs, men klarar en timmes rask promenad. Och orkar du gå en timmes promenad så förbränner du självklart mer än några fåtal högintensiva minuter.

    MYT 3: Om man jag motionerar kan jag äta mer och ändå gå ner i vikt

    Även detta är ett falskt påstående. Det är väldigt få personer som orkar träna så intensivt, så mycket och så regelbundet som det krävs för att äta mycket och gå ner i vikt. Det vanligaste misstaget människor gör när de försöker minska i vikt, är att underskatta hur många kalorier man äter och överskatta hur många kalorier man gör av med på motion. Att motionera bort en pizza tar väldigt långt tid och kan röra sig om flera timmars promenad.

    Dela

    Posta en kommentar